Tuesday, October 14, 2008

Take a break, you are not a machine

بسم الله الرحمن الرحيم

Di kala ketensionan diri dihimpit assignment, test, quiz dan sudah pastinya exam yang bakal menjelang... disibukkan pula dengan beberapa urusan lain secara paksa rela...dah ler dkat seminggu lebih tak brape sihat.. boleh tahan gak ujian yang dihadapi kali ini. Anyway ada satu kisah menarik recently yang saya dengar dari sebuah audio file yang ingin saya kongsikan:


pada suatu hari,terdapat seorang paderi datang ke masjid dan naik ke mimbar,lantas berkata

"sesiapa di kalangan kamu yang terbaik,marilah berlawan fikrah denganku.jika aku kalah maka akanku masuk agama islam bersama seluruh penganut kristian dan jika anda kalah,maka anda dan seluruh umat islam di sini akan masuk agama kami (kristian)..."

makanye umat islam telah bincang2..dan telah memilih seorang wakil yg paling baik antara umat islam di situ utk berdebat dgn paderi kristian itu..tibalah saat yang ditunggu2...kelihatan ramai orang islam dan org kristian datang ke tempat dimana perlawanan itu dijalankan untuk melihat siapa yang lebih hebat..lawan punye lawan...last2 islam kalah...maka si kristian tersenyum

dan perlawanan kedua dijalankan dan orang islam memilih antara yg terhebat di kalangan mereka untuk mematahkan hujah si paderi.maka saat perlawanan tiba kelihatan sedikit orang islam yg melihat perlawanan itu kerana malu kes kalah time 1st perlawanan..lawan punye lawan...si paderi menang lagi!...apekah..

dan ketika umat islam di kawasan itu resah apekah mereka akan menukar agama kristian sebagaimana perjanjian awal dahulu sebelum perlawanan bermula..dalam keresahan itu tiba2 seorang kanak2 berdiri dan berkata "biarlah saya yang berlawan dengannye!"maka sekeliling terkesima...apekah adik ini...orang yg terhebat kat situh pon b0leh kalah inikan seorang budak berhingus...si paderi p0n agak terkej0t la...sbb budak yg nk lawan dengannye.."apehal lah budak nih..mimpi ke ape...x pe2~aku terima cabarannye.."

maka si paderi meletakkan syarat utk perlawanan dgn budak itu..
1.ini perlawanan yg terakhir (perdebatan) antara muslim dengan paderi kristian itu..
2.tidak b0leh bersuara..hanye menggunakan BAHASE ISYARAT..

maka perlawanan pon bermula keesokan harinya.ntah kenapa tiada seorang pun umat islam di sekitar itu datang melihat dan memberi semangat untuk si budak itu.tetapi si pihak lawan(kristian) ramai yg datang melihat memandangkan mereka amat yakin yg kemenangan itu berpihak kepada mereka...
maka tibalah saat2 yg dinantikan..

soalan pertama...
si paderi menunjukkn jari telunjukknya...

maka si budak pon tunjukkan juga jari telunjuknya...
h0h?si paderi terkejut.ya!soalan pertama itu betul jawapannya!

soalan kedua..

si paderi menunjukkan 5 jarinya..

maka si budak itupun menunjukkan 6 jarinya...

hoh!...betul lagi soalannye yg kedua!
ketika itu umat islam di sekitarnye mula keluar dari rumah untuk melihat perlawanan yg semakin sengit itu..

soalan terakhir...yg menjadi penentuan kemenangan itu milik siapa...

si paderi menunjukkan jari telunjuknya ke arah budak tadi,dan memutar2kn jari telunjuknya itu dan menunjukkan ke arah dirinya.

maka apa si budak itu lakukan utk menjawab?

si budak ini pun menunjukkan penumbukknya kepada paderi itu

h0h...terkejut lagi si paderi!jawapannya betul!!maka sekian waktu itu jugala si paderi mengucapkan 2 kalimah syahadah (tiada tuhan disembah melainkan ALLAH dan muhammad itu pesuruh ALLAH..)
umat islam di sekitar itu pelik.paderi yg berlawan dgn 2 ulama' yg hebat pon menang..lawan dgn budak kecik tu kalah?make apekah soalan yg ditujukan oleh si paderi itu?maka orang islam pon bertanye kepada si paderi..

"ape yang anda tanye pada budak kecil itu?"
"soalan pertama..aku menunjukkan jari telunjukku..aku bertanya "apakah ALLAH itu SATU?"
maka si budak itu pon menunjukka jari telunjuknya.yg membenarkan kataku.."ya~ALLAH itu satu!"(perhatian!perlawanan ini tidak hanya menggunakan bahasa isyarat.mana mungkin kita dapat tahu soalan apa yg ditujukan?...)
"soalan kedua pula aku bertanya.."apakah rukun iman itu ada 5?" maka di budak itu menunjukkn 6 jarinya.ya~betul!rukun iman itu ada 6!
"dan soalan trakhir itu aku bertanya "apakah kau dan orang islam seluruhnya akan masuk kristian?" dan dia menunjukkan penumbuknya..tanda "mana b0leh!"

wau!semua terkesima mendengarkan kata2 si paderi itu...dan mereka segera mencari si budak itu dan bertanya apa yg dia faham tentang soalan dgn hanya menggunakan bahasa isyarat dan jawapannye bet0l?

((iklan jap..si budak ini adalah sorang pengembala kambing...sekian..))

maka si budak itu menjawab..
soalan pertama dia meminta aku seekor kambing.no hal...aku pun bagilah seekor kambing padanya!
soalan kedua pula...dia meminta aku 5 ekor kambing..Islam mengajar kita untuk menjadi pemurah..nah!aku bagi dia 6 ek0r kambing..1 free!
soalan ketiga pulak dia tanya bolehka dia membeli semua kambing2 itu termasuk aku skali..maka aku tunjukkan penumbukku yg x brape besa nih kepada dia.."b0leh bla!"

heh.maka semua terkesima...walaupun jawapannya yg diminta oleh paderi melalui bahasa isyarat pd perlawanan itu dijawab dgn tepat oleh budak itu.namun pada hakikatnya soalan sebenar si paderi dgn soalan yg difahami oleh si budak itu amatlah jauh bezanya.bagaimanakah ALLAH memberi kemenangan itu yg berpihak kepada umat islam di petempatan itu?

melihat kembali NIAT budak itu untuk menyelamatkan IMAN dan ISLAM umat islam di petempatan itu daripada tergadai hanya kerana perdebatan dengan paderi itu.bagaimana ALLAH menggerakkan HATINYA untuk menjawab soalan tersebut walaupun pada hakikatnya soalan yg ditujukan tidak sama langsung dgn apa si budak itu fikirkan!

1.  persoalan untuk para pembaca......siapakah si budak itu...agak2?



Jeng Jeng Jeng




HASSAN AL-BASRI...
tentu anda pernah mendengar nama ini bukan?

2. melihatkan betapa besarnya nilai walaupun sepotong NIAT...(berniat utk menyelamatkan islam dari tergadai begitu sahaja..)budak itu dapat mengalahkan si paderi yang hebat itu..

maka..adakah kita sudah bersedia untuk melalui hari2 yg mendatang dgn walau hanya SEPOTONG NIAT?

sm0ga crita di atas ini dapat membangkitkan semangat kita untuk berniat dalam setiap keadaan..walaupun hanya sepotong niat kerana ALLAH semata2...

"fastabiqul khairat!"


ayuh jom sama2 berusaha memperbetulkan niat kita dan bermujahadah, banyakkan doa' supaya diri sentiasa istiqamah dan thabat- Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan Sekalian Alam, tiada sekutu bagiNya. Dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama (paling awal) menyerahkan diri (kepada Allah). (6:162-163)

والله علم
والسلام عليكم

7 comments:

rough_U_deen said...

Setiap kali dgr cite ni mesT at least tersenyum....
Penuh makna..
Wallahu'alam

Imran Razali said...

hehe nak kena taruk smiley ke kat hujung criter kalau camtu..

Senyumlah selalu kerana senyum itu sedekah
Senyum seindah suria, yang membawa cahaya
Senyumlah dari hati, dunia mu berseri....
:D

diddy said...

menarik la cerita ni bro. baca sampai 3 kali. haha.

Imran Razali said...

haha mmg masa mula2 dengar tu tergelak gak... semoga bermanfaat :D

Ahau - Dee said...

Betul tu. InsyaAllah, kalau niat kita betul dan ikhlas pasti segalanya berada di landasan yang sepatutnya.

Syaitan selalu 'aim' niat manusia ni supaya goyah dan menjadikan segalanya tunggang langgang.

Thank you for sharing :)

Imran Razali said...

Betul2... jika niat silap sikit je.. habis amalan kita menjadi sia-sia sahaja...

Nak mencapai keikhlasan dalam segala amalan kita pun sangat sukar kerana kotornya hati kita ni. Sebab itu proses membersihkan hati dan muhasabah sangat penting untuk dilakukan selalu.

No problem bro :D

Anonymous said...

Crita ni ada dalil ke? dalil please....israiliyat ke, mana tau.