Monday, May 25, 2009

Pengajaran dari murabbiku - Terimalah taubatku Ya Allah

بسم الله الرحمن الرحيم

Sememangnya manusia dijadikan bersifat keluh-kesah, resah-gelisah. Tetapi hakikat yang tidak dapat dinafikan adalah bahawa tiada satupun yang dijadikan Allah dalam hidup kita ini, termasuklah setiap detik yang dilalui dalam hidup ini, sia-sia belaka, andai benar kita mampu mengambil pengajaran dari setiap detik kehidupan kita.


Dan tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, secara sia-sia (Ad Dukhan 44:38)

'Murabbi'ku yang sangat kuhormati membawakan dua kisah ini yang wajar diteladani, baru dapat kuhayati mesejnya sekarang di kala menelusuri liku-liku fitnah di sepanjang jalan hidupku ini(semua kisah ini telah diubahsuai mengikut kesesuaian konteks alam maya ini):

Story 1 

Di sebuah negeri yang aman sentosa bertakhta seorang raja yang memerintah dengan adil. Baginda sangat gemar berburu. Pada suatu hari sang raja keluar berburu bersama pembesar dan pengawal-pengawalnya. Raja ini sangat mahir berburu. Setiap kali keluar berburu pasti ada hasil yang dibawa pulang. Walau bagaimana pun, pada kali ini segalanya serba tidak menjadi. Lalu Raja pun mengambil keputusan untuk terus pulang sahaja ke istana.

Dalam perjalanan pulang ke istana, baginda terjumpa dengan seorang tua. Orang tua tersebut meramalkan bahawa di istana nanti baginda akan ditimpa dengan satu musibah. Orang tua tadi berpesan pada Raja bahawa semasa menghadapi musibah tersebut, baginda akan melihat 3 helai daun yang bertangkup. Orang tua itu berpesan pada Raja, '"buka daun-daun tersebut sebelum membuat sebarang keputusan".Raja pun meneruskan perjalanannya pulang ke istana.

Sesampainya baginda di pekarangan istana, pengawal-pengawal telah memberitahu Raja bahawa Permaisuri telah berlaku curang dengan salah seorang pengawal istana. Raja merasa sangat gundah dan terkejut dengan berita tersebut yang dianggapnya sebagai musibah terhadap dirinya.

Lalu baginda pun cepat-cepat masuk ke dalam istana. Sepanjang jalan menuju ke kamar baginda, semua orang yang ditemui menyampaikan berita yang sama. Raja bertambah gundah dan murka. Baginda terus ke kamarnya, dan apabila dibuka pintu kamar alangkah terkejutnya baginda apabila melihat permaisuri sedang tidur di atas katil bersama seorang lelaki yang dikenali oleh baginda sebagai salah seorang pengawal istana.

Perasaan gundah, benci, malu, sedih dan marah kini bercampur baur menguasai hati Raja. Dengan pantas tangannya mencabut keris yang tersisip dipinggangnya untuk membunuh kedua-duanya. Tetapi baginda tiba-tiba terpandang 3 helai daun yang tertangkup di atas meja berhampiran katil, lalu tiba-tiba baginda teringat pesanan org tua tadi.

Disarungnya kembali kerisnya perlahan-lahan dan dibuka daun yang pertama. Tertulis disitu:

"LIHAT SEKALI JANGAN PERCAYA"

Sambil berfikir tentang maksud tulisan tersebut, baginda pun membuka daun yang kedua. Disitu tertulis :

"DENGAR SEKALI JANGAN PERCAYA"

Raja pun dengan segera membuka daun yang ketiga, dan tertulis di situ:

"GUNAKANLAH AKAL, DAN BUATLAH KEPUTUSAN YANG SEWAJARNYA"

Raja pun faham maksud dan mesej yang disampaikan kepada baginda melalui daun-daun tersebut. Lalu dengan baik Raja mengejutkan permaisuri dan pengawal yang sedang tidur itu dan diminta penjelasan tentang apa yang sedang berlaku.

Permaisuri dan pengawal yang bimbang dan takut dengan terketar-ketar menjelaskan pada Raja. Rupa-rupanya, permaisuri menyangka bahawa yang tertidur di atas katil itu adalah suaminya, lalu dia terus tidur di sebelahnya dengan yakin.

Cerita si pengawal pula, semasa dia sedang bertugas, matanya terasa terlampau mengantuk sehingga dia tertidur di atas katil raja tanpa menyedari bahawa Permaisuri masuk dan tidur di sebelahnya.

Setelah Raja mendengar penjelasan dari mereka berdua, barulah baginda memahami keadaan sebenar dan dengan itu redalah api kemarahan beliau.

Raja membuat keputusan bahawa apa yang baginda lihat dan dengar tidaklah semestinya benar. Baginda menyedari bahawa hanya dengan menggunakan akal yang waras dan dengan menyiasat sepenuhnya barulah ditemukan kebenaran di sebaliknya. Maka dengan itu terselamatlah permaisuri dan pengawal daripada menjadi mangsa keadaan dan fitnah.

Wahai saudara-saudaraku yang dikasihi...inilah pengajaran daripada kisah diatas:

1. Jangan mudah percaya pada apa yang dipandang mata kerana pandangan mata boleh menipu.

2. Jangan mudah percaya pada apa yang didengar jika tiada bukti yang kukuh dan nyata.

3. Bagi membuat keputusan yang wajar dan adil, kita hendaklah berfikir dengan akal yang waras yang tidak dipengaruhi oleh nafsu amarah kita.

Justeru, murabbiku juga mengajarkan bahawa manusia yang hebat adalah yang dapat menahan nafsu amarahnya walaupun dia berupaya membalas perbuatan jahat orang lain terhadapnya. Terima kasih murabbiku.

Story 2




One day two teenage brothers approached their father with a request to be allowed to see a certain popular movie. It had a few brief elements that gave it an 'R' rating, but they felt those negatives were offset by the importance of the story and the quality of the actors. They begged their father to relax his standards just this once. And he promised he'd consider it.

The next night when the three of them sat down to discuss the movie, the father brought a plate of beautiful chocolate cookies to the table. "You know," he said, "that we only use the finest ingredients when we bake brownies - eggs, cocoa, flour, milk, and nuts. You can eat as many as you like, but I need to tell you that I relaxed my standards just a little bit this time, and included a little - really not much - 'taik kobau' (buffalo poop) in the batter. But don't let that stop you. Help yourself."

I bet you know that those beautiful chocolate cookies went untouched.

My brothers and sisters...our mind is always hungry and will take in whatever we give it. Are you going to feed your mind a little bit of buffalo poop - just this once? Did we ever realize that even one percent of 'jahiliyyah' will not make a supposed to be 'halal' thing remains 'halal'....

END OF STORY - PONDER DEEPLY WITH YOUR HEART IF YOU WANNA LEARN ANY LESSON FROM THOSE TWO STORIES.....




Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu". (At Tahrim 66:8)



Taubat Seorang Hamba Feat. Hafiz (ex-UNIC) - Irsyadee

Taubat Seorang Hamba
Munsyid : Irsyadee Feat Hafiz Hamidun


Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yang ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah,terimalah, terimalah.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah, terimalah, terimalah...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah, terimalah, terimalah....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah,terimalah, terimalah..
Taubatku ini...


والله علم
والسلام عليكم

2 comments:

Anonymous said...

salam wrt.
may this note find you in the blessing of Allah and in the best of health and iman.
pertama kali menyinggah di blog saudra.
tertarik ngan cerita pertama, sgt2 memberi ilham kepada sy yg agak cepat naik darah dan amek keputusan tanpa berfikir. huh!! sy perlu berubah ni.
thanx for the story. byk pengajaran.

salam wrt

Imran Razali said...

Wa'alaikumsalam

Alhamdulillah jika cerita yang saya kongsikan ini bermanfaat. Semoga kita menjadi bukan sekadar baik malah membaikkan - soleh wa musleh