Monday, July 5, 2010

'Celik'kan hati KITA

بسم الله الرحمن الرحيم


In control system analysis and design it is important to consider the complete system response and to design controllers such that a satisfactory response is obtained for all time instants, where i stands for the initial time. It is known that the system response, y(t) has two components: transient response,ytr(t) and steady state response, yss(t), that is y(t)=ytr(t) + yss(t).

Begitulah nota muqodimah Control Systems semasa saya masih belajar di Auckland suatu ketika dahulu (subjek yang saya tak pernah tak dapat A dulu sampai final year, alhamdulillah). Kini entah mengapa nota subjek Control Systems ini bermain di dalam kepala ketika menjawab pertanyaan seorang sahabat tentang mengapa sukarnya bagi dirinya untuk berubah menjadi baik, kadang-kadang asyik ter'jatuh' dan ter'tewas' dengan pujukan dunia, nafsu dan macam-macam lagi. Soalan dia lebih kurang bertanya tentang cara bagaimana untuk berubah menjadi lebih baik dan meninggalkan jahiliyah diri yang lama di belakang, dalam proses menjadi al-akh as-sodiq.

You just have to, open our eyes, our hearts, our minds (Lirik lagu Open Your Eyes: Maher Zain)

Berapa lama sudah kita belajar, belajar dan belajar dengan akal sahaja tanpa menyertai pancaindera lain terutamanya hati kita? Banyaknya pengajaran/ibroh dari kejadian dan fenomena alam ini sendiri yang Allah sediakan untuk kita tadabbur, fahami dan ambil pelajaran untuk diaplikasikan dalam kehidupan kita.





(7:179) Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. 

Dalam Control Systems sendiri telah ditunjukkan, bahawa setiap respons sistem akan ada dua fasa iaitu fasa transien yang sangat tidak stabil sebelum sampai ke steady-state iaitu fasa yang stabil dan konsisten. Bukankah ini 'hint' yang Allah sembunyikan bagi mereka yang mencari-cari jalan dan formula untuk melakukan anjakan sikap, perubahan dari jahiliyah ke arah kebaikan?


 Sebab itu dalam proses berubah, ada cara yang kita boleh lakukan untuk mengurangkan fasa 'bergelora' atau tidak stabil tersebut. Damping mampu mengurangkan amplitud dan frequensi fasa 'gelora' atau transien tadi dan bergantung kepada jumlah damping yang dikenakan. Kalau under-damped, perubahan yang signifikan pada pasa transien masih tidak prominen dan critically-damped adalah solusi terbaik dan paling efektif, boleh juga dikatakan solusi yang ideal. Awas jika anda over-damped, nanti boleh jadi resonance- yakni boleh terus rosak sistem tersebut.


Apakah damping yang dimaksudkan ini jika kita hendak kaitkan teori free and forced vibration ini dalam kehidupan seharian kita? Mungkin sahabat, mungkin biah atau suasana, tapi yang pentingnya faktor damping dalam proses kita untuk berubah minazzhulumaati ilannuur (dari kegelapan jahiliyah kepada kebaikan) merupakan elemen-elemen tarbiah. Tapi jangan overdo pula, kerana permulaan yang silap, tidak mengikut marotib amal, tidak mengikut marohil dan mahawirnya akan berpotensi menghasilkan resonance yang biasanya akan mengakibatkan kerosakan sistem.

Oleh itu jangan risau jika kita asyik je tergelincir, tersalah dan tersilap, atau ter'jatuh' dalam proses kita ingin berubah. Jangan putus asa kerana anda masih di fasa transient response dan belum sampai ke steady state response lagi. Kuatkan lagi damping/ tarbiyah kerana itu juga bermakna anda mungkin mengalami fenomena under-damped. Teori yang mudah tapi aplikasi yang sangat kompleks. Kebiasaannya kita hanya belajar one degree of freedom system tapi dalam realiti terutama apabila kita cuba kaitkan dengan diri KITA, sudah pasti ianya adalah satu analisis yang kompleks kerana sistem ini adalah multiple degree of freedom.  

Semoga menjadi pemangkin buat kita semua yang masih mencari steady state kita dalam proses tarbiyah yang sedang kita lalui. Sabar dan yakinilah zon steady state itu akan sampai, tapi memerlukan  damping iaitu elemen-elemen tarbiah, memakan masa, dan jangan lupa berdoa kerana kita kadang-kadang sering terlupa berdoa apabila terlalu semangat untuk melakukan sesuatu (seolah-olah usaha kita ini adalah penentu segala-galanya dan terlupa diri kita ni milik siapa sebenarnya).

Saya minta maaf banyak-banyak kerana istilah yang digunakan banyak dalam bahasa Inggeris kerana saya tak tahu dan tak pernah belajar pula istilah-istilah vibration and control ni dalam bahasa Melayu.








والله علم
والسلام عليكم

No comments: