Monday, October 26, 2009

Mutiara Hikmah Kejayaan

بسم الله الرحمن الرحيم

Semalam saya termimpikan ibu bapa saya... rasa rindu terus menggamit kalbu. Islam meletakkan kedudukan ibu bapa begitu tinggi seperti dalam salah satu petikan kalamullah “Dan Tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.” (Surah al-Isra’17:23)


Hakikat yang pahit namun ianya benar digambarkan dalam video di atas. Kata-kata pujangga (ye ke pujangga?) mengatakan seorang ibu mampu menjaga sepuluh anak tapi sepuluh anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu. Apa kuncinya?

Sabar

Kunci ini adalah titik punca seperti yang digambarkan dalam video tersebut, bagaimana seorang ayah boleh menjawab pertanyaan anaknya berpuluh-puluh kali dengan penuh hikmah, mahabbah dan sabar. Malangnya si anak cepat pula hilang sabar dan terus meng'hukum' dengan menengking ayahnya.

Kunci sabar ini juga adalah perkara utama yang ditekankan dalam kisah Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidir a.s. di hampir penghujung surah Al-Kahfi. Sebelum berpisah dan menerangkan kepada nabi Musa a.s. - سا نبئك بتأويل ما لم تستطع عليه صبرا (Aku akan menjelaskan kepadamu atas perbuatan yang engkau tidak mampu sabar terhadapnya) (Surah Al Kahfi 18: 78). Pengajaran utama selain sabar dalam kisah ini adalah Allah ingin menunjukkan kepada Nabi Musa a.s. yang sebelum itu menyangka bahawa dialah orang yang paling berilmu di muka bumi tetapi Allah mentarbiyah Nabi Musa a.s. menerusi pertemuannya dengan Nabi Khidir a.s. (Boleh rujuk tafsir Al Quran untuk kisah lebih terperinci kerana tak muat kot nak tulis semua kat sini..)

Sabar juga merupakan kunci kejayaan dakwah Rasulullah s.a.w. yang tidak tergopoh-gapah untuk terus keluar Mekah. 13 tahun sulbah dibina di Mekah dan setelah benar-benar kuat, bersedia dan berkemampuan, barulah Rasulullah menghantar wakil ke Madinah dan seterusnya usaha itu membawa kepada persaudaraan Muhajirin dan Ansar. Itu nilai ukhuwwah sebenar yang dibina atas dasar iman dengan sabar. Itu antara rahsia kejayaan dakwah Rasulullah s.a.w. dan para sahabat r.a.

Batasan sabar

Ramai orang selalu berkata: "Ko jangan, aku ni dah nak hilang sabar ni..." atau "Sabar aku ni ada limit tau tak, bila dah hilang limit tu siap la kau". Dalam perkara ma'ruf ada batasankah dalam bersabar? Lihatlah qudwah yang ditunjukkan Rasulullah s.a.w. sendiri. Baginda tetap bersabar dikecam dan dicemuh di Mekah sehingga datang ketentuan dari Allah. Kalau ikutkan hati manusia biasa, baik pergi tempat lain kalau dah kena boikot kat tempat sendiri kan? Hatta Nabi Yunus a.s. sendiri ditarbiyah di dalam perut ikan nun kerana kurangnya sabar dalam mendidik manusia. Sabar itu tiada batasannya.


Lihat surah Al-Asr itu sendiri. Allah s.w.t. bersumpah dua kali - Wal Asr (satu persumpahan dengan masa yang manusia ibaratkan seperti emas dan seumpamanya), innal (sesungguhnya- satu qaedah tawqit/penguat dan penegasan) bahawa semua manusia sesungguhnya dalam kerugian kecuali mereka yang ada keEMPAT-EMPAT ciri yang diutarakan dalam surah ini.

  1. Amanu (Iman)
  2. 'Amilussolihat (Amal soleh)
  3. Al-Haq (kebenaran)
  4. As-Sobr (kesabaran)
Rupa-rupanya still kita akan RUGI seperti digambarkan dalam surah ini jika tiadanya kunci penentu kepada ketiga-tiga ciri sebelumnya iaitu SABAR. Kita akan still rugi kerana iman, amal soleh dan kebenaran tidak cukup tanpa disertakan dengan keSABARan.

Pohon restu

Dah lama saya tak contact ibu bapa saya, hampir seminggu. Terus terang saya akui, tahun ni adalah tahun yang paling kurang saya menelefon ibu bapa saya berbanding tiga tahun sebelumnya semenjak saya berada di bumi Kiwi ini. Saya sendiri kadang-kadang terlupa di sebalik kesibukan di sepanjang semester. Peperiksaan akhir kini bakal menjelang. Ampunilah segala dosa, silap dan salahku ya Allah dan bantulah hambaMu ini dalam menghadapi peperiksaan akhir dalam tak kurang beberapa hari sahaja lagi. Satu perkara yang ingin saya lakukan sekarang juga adalah untuk meminta maaf kepada semua orang yang mengenali saya andai ada salah silap selama ini. Saya hanyalah insan biasa yang tak sunyi dari melakukan kesilapan juga. Perantauan di bumi Kiwi ini tidak sangka penuh dengan rahsia tarbiyah dan perancangan Allah yang mendewasakan dan mematangkan pemikiran saya. Alhamdulillah.

Dalam musim peperiksaan ini, ingatlah bahawa kesabaran juga merupakan kunci penting yang perlu ada untuk berjaya. Doakan saya semoga dipermudahkanNya. Mama, abah, doakan anakmu ini dalam menghadapi peperiksaan terakhirnya di bumi Kiwi ini.

~Teringat time sebelum exam UPSR, PMR dan SPM dulu, majlis mohon restu kat sekolah... minta restu iba bapa dan juga guru-guru... mmg sedih dan nangis woo...~

Kami anak-anakmu
Ingin memohon restu
Wahai ibuku wahai ayahku
Ampunkan dosa-dosaku
Wahai ibuku wahai ayahku
Redhakan akan diriku

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai Tuhanku
Kasihi daku
Kasih ibu dan ayahku
Wahai tuhanku rahmati daku
Rahmati ibu dan ayahku

Selamatkan mereka dari azab neraka
Dan bencana dunia
Hubungkan mereka dengan talimu
Amin ya rabbal alamin

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai Tuhan limpahkan hidayahMu
Untuk ayah dan ibuku
Wahai Tuhanku
Berkati daku
Berkati ibu ayahku

Sayangilah mereka sepertimana
Mereka menyanyangiku
Dan mengasihiku waktu kecilku
Tak terbalas budi jasanya

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai ibuku wahai ayahku
Didiklah anak-anakmu
Moga menjadi penyejuk di mata
Penawar resah hatimu

Ampunkan segala keterlanjuranku
Halalkan makan minumku
Doakan semoga aku selamat
Dunia dan di akhirat

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim


Selamat berjuang di medan peperiksaan. Bittawfiq wannajah fi kulli imtihan.

والله علم
والسلام عليكم

No comments: