Sunday, October 11, 2009

Resurrected, revived

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله
Alhamdulillah.... setinggi-tinggi syukur, what seems almost impossible is finally over, ended on a high, spectacular. Syukur setinggi-tinggi syukur ke hadrat yang Esa.

My UoA mechanical buddies 06-09

Bersama Assoc Prof P.J.Richards dan Royal Aeronautical Society Prize for the Best Aero Project Display and Presentation

With my project partner Chris and our low cost wind turbine that earned us some awards and media publicity ^_^


Maka tamatlah episod Final Year Project yang sememangnya menyibukkan sentiasa. Banyak juga perkara dan pelajaran hidup yang dipelajari sepanjang project ini, yang baik dijadikan teladan dan yang kurang baik dijadikan sempadan. Dah lama saya menyepi, ber-uzlah mencari 'diri' yang hilang di sepanjang bulan tarbiyah yang lalu, dan alhamdulillah Allah menghadiahkan saya sakit selama seminggu pada minggu ke-2 Syawal. Moga penyakit itu menjadi kafarah dosa buatku. Moga saya lebih menghargai nikmat kesihatan selepas ini juga.

Sekarang sudah tiba masanya untuk helang yang telah lama bertapa dan bermuhasabah dalam proses tazkiyah ini bangkit melebarkan sayapnya untuk terbang, jauh lebih tinggi berbanding sebelumnya. Saya juga manusia biasa seperti anda semua, tetap tidak sempurna. Tapi alhamdulillah proses membetulkan diri telah saya lalui sepanjang Ramadhan yang lalu banyak 'membuka mata' dan menyedarkan saya tentang banyak perkara.

Cukup dengan segala kesilapan yang lalu. Cukup dengan segala kelemahan diri yang telah sedikit sebanyak saya perbaiki sekadar termampu oleh kudrat atas rahmat Allah jua. Cukup dengan segala pahit manis ceritera hidup yang telah saya lalui sepanjang tahun ini.

Saya ingin melebarkan sayap, terbang lebih tinggi selepas ini.

Allah berikan saya rezeki yang banyak, sepanjang 4 tahun saya berada di bumi Kiwi ini. Bagaimana saya membayar kebaikan Allah SWT? Saya sering bertanya kepada diri saya demikian. Bagaimana ya? Persoalan itulah yang membuatkan saya tidak jemu memperbaiki diri walaupun jatuh berulang kali. Saya malu dengan Allah yang tidak pernah jemu dengan saya. Sebab itu, saya ingin berubah, berusaha untuk berubah, tidak jemu untuk berubah, berubah ke arah yang lebih baik, berubah untuk menjadi hamba-Nya yang baik.

Kini kembali menulis selepas bertungkus-lumus mencari keampunanNya di bulan agung tercinta yang lalu, langkah harus diteruskan. Saki-baki minggu-minggu akhir di bumi Kiwi ini akan saya manfaatkan sebaik-baiknya insyaAllah. Saya akan cuba untuk sentiasa positif dalam apa jua keadaan. Tak pernah lagi rasa hati setenang seperti apa yang saya rasa sekarang. Semoga saya dapat meneruskan momentum yang baru dibina ini dengan penuh istiqamah insyaAllah. Tak sabar rasanya nak pulang ke Malaysia ^_^

~Meneruskan derap langkah membaiki masalah ummat yang semakin kronik~

والله علم
والسلام عليكم

2 comments:

rough_U_deen said...

The best is yet to some...
Moga kite dikurniakan utk sentiasa tsabat di jalan yg kita yakini atas panduan terus dariNya
http://www.imeem.com/zahirzainudin/music/1-LZqr_l/mnasir-rajawali-terbang-tinggi/

Anonymous said...

a job well done my son. Take care....hope to see u soon....